Veel gestelde vragen

Kunnen jullie ook vliegtickets bestellen?

Ja, we kunnen ook je vliegtickets bestellen. Je moet ons alleen even je reisschema doorsturen.

Ik spreek geen Chinees kan ik toch in China reizen?

Ja, dat kan Chinezen zijn een heel gastvrij volk en zullen je vaak graag willen helpen. Daarnaast zullen wij bij bevestiging van je betaling een aantal handige Nederlands – Chinese vertalingen en instructies meesturen, zodat je makkelijk je papierentreinkaartjes op kunt halen in China.

Het enige wat je moet doen is deze vertalingen meenemen en ze te laten zien in de taxi en op het treinstation, om makkelijk je treinkaartjes af te halen.

Wanneer kan ik kaartjes bij jullie bestellen?

Je kunt op elk moment kaartjes bij ons reserveren. Wij zullen de kaartjes, dan op het moment van vrijkomen aankopen.

Kan je een voorbeeld geven van de vertalingen en instructies die jullie versturen?

Bij bevestiging van je betaling zullen wij je samen met de E-code een document meesturen dat treinreizen in China een stuk makkelijker maakt. In dit document staan instructies hoe je op het station moet navigeren, hoe je de trein moet nemen en we hebben belangrijke Nederlandse – Chinese vertalingen uitgewerkt die je zelf kan proberen uit te spreken of gewoon kan laten zien!

Voorbeeld:
Hallo, kan je mij helpen? Ik zoek trein D28 van Beijing naar Harbin weet je van welk perron hij vertrekt?

Chinees Mandarijn
你好。 你可以帮我看-下D28从北京到哈尔滨的火车是在哪个站台吗?

Kunnen jullie ook rondleidingen geven in Harbin?

Ja, je kunt zelf aangeven wat je wilt bezoeken of wij kunnen zelf een dagplanning opstellen.

E-mail ons voor meer informatie over dit onderwerp.

Ik wil mijn treinkaartje annuleren kan dat?

Je kan je treinkaartje zonder kosten annuleren zolang wij deze nog niet hebben aangeschaft:

  • Wij hebben je kaartje nog niet aangeschaft en je hebt nog geen borg overgemaakt, je hoeft ons alleen je annulering te e-mailen.
  • Wij hebben je kaartje nog niet aangeschaft maar je hebt wel al je 20% borg overgemaakt, je hoeft ons alleen je annulering te e-mailen. Wij zullen de borg binnen een aantal werkdagen terugstorten.

Als je wilt annuleren maar wij hebben je kaartje al aangeschaft zijn er voorwaarden en kosten aan verbonden:

  • Wij hebben je kaartje al aangeschaft maar je hebt de papierenkaartjes nog niet opgehaald dan betaal je 20% annuleringskosten van de verkoopprijs van het kaartje. Onze servicekosten restitueren wij niet.
  • Je moet ons minimaal 24 uur voor het vertrek van de trein informeren.
  • Wij hebben je kaartje al aangeschaft en je hebt de papierenkaartjes al in je bezit dan betaal je 20% annuleringskosten van de verkoopprijs van het kaartje. Onze servicekosten restitueren wij niet.
  • Je moet minimaal 24 uur voor het vertrek van de trein met je kaartje en paspoort naar het station en daar een restitutie aanvragen. Bij de balie zullen ze je een bonnetje geven die je moet bewaren en naar ons moet e-mailen zodat wij na het ontvangen van de restitutie 80% van de verkoopprijs kunnen terugstorten.

Wij zullen bij bevestiging van je betaling een aantal Nederlands – Chinese vertalingen meesturen die je onder andere hiervoor kunt gebruiken.

Ik wil mijn treinkaartje wisselen voor een andere trein kan dat?

Dat kan, zolang wij het kaartje nog niet hebben gekocht hoef je ons alleen te informeren van je nieuwe reisschema.

  • Als wij het kaartje al hebben gekocht maar je hebt het nog niet opgehaald kan je alleen een nieuw kaartje krijgen als je naar dezelfde bestemming reist met dezelfde trein en er nog een kaartje beschikbaar is. Je moet ons dan informeren van je nieuwe reisplannen en wij zullen kijken of er nog een kaartje beschikbaar is, soms is die er niet.
  • Als je het papierenkaartje al in je bezit hebt moet je naar het station gaan en daar je kaartje wisselen voor een kaartje met dezelfde bestemming en met dezelfde trein.

Bijvoorbeeld:

  • Je originele kaartje is voor de D28 trein van Beijing naar Harbin op 5 Mei.
  • Je nieuwe kaartje moet dan ook voor de D28 trein zijn naar Harbin.

Het is niet mogelijk je kaartje te wisselen voor een andere bestemming dit geld als een annulering.

Wij zullen bij bevestiging van je betaling een aantal Nederlands – Chinese vertalingen meesturen die je onder andere hiervoor kunt gebruiken.

Ik heb mijn trein gemist wat moet ik doen?

Als je met een Z, T, K klas of 4 cijfertrein zou gaan heb je jammer genoeg pech. Als je met een C, D of G klasse hogesnelheidstrein zou gaan heb je de mogelijkheid om je kaartje bij de stationsbalie te ruilen voor een trein later. Deze nieuwe trein moet echter wel op dezelfde dag vertrekken indien er geen andere trein is heb je jammer genoeg ook pech.

Als het allemaal niet lukt kan je contact met ons opnemen, wij proberen je dan zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen.

Mijn trein heeft vertraging en daardoor mis ik mijn aansluiting wat moet ik doen?

Als je trein vertraging heeft waardoor je mogelijk je aansluiting gaat missen moet je opzoek naar een medewerker van de trein. Aan deze medewerker laat je het treinkaartje zien van het huidige traject en het treinkaartje van je aansluiting, wijs naar de aankomsttijd, vertrektijd en je horloge.

Hij geeft je dan een formulier die je op het station bij de kaartverkoopbalie kan gebruiken om je kaartje zonder kosten te annuleren of je gebruikt het om je kaartje van je aansluiting te wisselen voor een andere.

Ik heb mijn papierenkaartje opgehaald maar ben hem verloren wat moet ik doen?

Als je een papierentreinkaartje bent verloren moet je een heel proces doorlopen om weer een nieuw kaartje te krijgen. De eerste stap is om met je paspoort naar de kaartverkoopbalie te gaan en daar aan te geven dat je een kaartje bent verloren. Dan zal je exact hetzelfde kaartje nog een keer moeten kopen, met dit nieuwe kaartje ga je de trein in. Voor de tweede stap ga je in de trein opzoek naar een personeelslid en aan hem laat je het nieuwe kaartje zien omdat de plek leeg is zal hij jou een formulier geven die je op het treinstation kan gebruiken om weer je geld terug te krijgen van het ‘nieuwe’ kaartje.

Ik heb een e-mail gestuurd maar ik heb nog geen reactie ontvangen?

Wij proberen binnen 24 uur te reageren, als je na 24 uur nog niks hebt ontvangen is er mogelijk iets fout gegaan en vragen wij je om je bericht nog een keer te verzenden.

Waarom is de schatting en het totaalbedrag van de treinkaartjes niet gelijk?

Er zijn twee factoren die hier van invloed op kunnen zijn. Ten eerste omdat de waarde van de Chinese Yuan (CNY) en Euro dagelijks wisselt. Ten tweede wij kunnen niet garanderen of je daadwerkelijk een laag, midden of top bed krijgt tot aan het moment wij je treinkaartjes kopen.

Welke wisselkoers gebruiken jullie?

Wij kopen de treinkaartjes in Chinese Yuan (CNY). Om de koers om te rekenen in Euro’s gebruiken wij de wisselkoers van de Bank of China.

Op dit moment (07-02-2019) krijg je voor 10 Euro ongeveer 77 Yuan.

Ik heb meerdere treinkaartjes gekocht, kan ik deze op het eerste treinstation ophalen?

Ja, dat is mogelijk. Je kunt alle papieren treinkaartjes in een keer ophalen, op elk treinstation in China. Voor elk kaartje dat je ophaalt op een ander station dan het vertrekstation, moet je dan echter wel 5 Yuan per kaartje bijbetalen.

Je kunt dus alle treinkaartje in 1 keer ophalen op elk treinstation in China.

Waarom moet ik 20% borg storten?

Om het makkelijk voor je te maken schieten wij de prijs van het kaartje voor en betaal je pas nadat wij het kaartje in ons bezit hebben. Om te voorkomen dat mensen bestellen en dan niet betalen hebben wij een 20% borg.

De borg is 20% van het totaalbedrag van alle kaartjes die je wilt bestellen en wordt uiteindelijk met je laatste kaartje verrekend.

Wanneer krijg ik mijn 20% borg terug?

Wij verrekenen je borg met je betaling van je laatste kaartje. De factuur van je laatste kaartje wordt dus met 20% verminderd.

Voorbeeld

  • Totaalbedrag
  • Jouw 20% borg
  • Nog te betalen
  • € 100,-
  • € 20,-
  • € 80,-

Wat is een E-code?

Een E-code is een reserveringsnummer voor een treinkaartje, die wij ontvangen van de Chinese spoormaatschappij. Na betaling, zullen wij je de E-code e-mailen. Deze code gebruik je in China om je papierenkaartje af te halen.

Belangrijk je hebt dus een papierenkaartje nodig om in de trein te stappen.

Ik wil een kaartje kopen maar ik zie mijn reisbestemming er niet tussen staan?

Als je reisbestemming er niet tussen staan moet je ons even e-mailen zodat wij je verder kunnen helpen. In principe heeft elke stad een treinstation en kan je daarheen reizen.

Ik wil een specifiek bed hebben kan dat?

Nee, jammer genoeg kan dit niet. Bedden en stoelen worden automatisch uitgegeven en wij kunnen dit proces niet sturen.

Ik wil naast mijn medereiziger zitten of in hetzelfde compartiment slapen kan dat?

In China worden de stoelen en bedden bij aankoop van het kaartje automatisch uitgegeven, wij kunnen dus niet garanderen dat de zitplaatsen en slaapplekken naast elkaar zijn. Als wij de kaartjes aan het begin van de aanschafperiode aankopen wat ons doel is zal je hoogstwaarschijnlijk naast elkaar zitten of liggen. Hoe dichter bij de vertrekdatum van de trein wij de kaartjes aanschaffen hoe onwaarschijnlijker dit wordt.

De Chinezen hebben echter hetzelfde probleem en zullen vaak tegen eenzelfde klasse stoel of bed willen ruilen. Wij zullen bij bevestiging van je betaling je een aantal Nederlands – Chinese vertalingen meesturen die je onder andere hiervoor kunt gebruiken.

Verkopen jullie ook kaartjes voor de trein naar Tibet?

Ja, echter kunnen wij je niet helpen met het verkrijgen van een ‘Tibet Travel Permit’.

Wanneer krijg ik mijn treinkaartje?

30 dagen voor vertrek van de trein kunnen wij het kaartje kopen. Wij zullen het kaartje kopen wanneer deze wordt vrijgegeven en na betaling naar je e-mailen.

In China kan je dan op elk treinstation het papierenkaartje ophalen.

Moet iedere reiziger aanwezig zijn bij het ophalen van de kaartjes?

Nee, een persoon kan het ophalen of beter gezegd iedereen kan de kaartjes ophalen. Echter, heeft diegene die de kaartjes ophaalt, wel de reisdocumenten van alle reizigers nodig .

Kunnen wij met zijn drieën een vierpersoonscompartiment afhuren?

Nee, dat kan niet. Alle kaartjes worden over het algemeen verkocht en er zal dus een onbekend persoon meereizen.

Kan ik mijn bagage op het station achterlaten en de stad verkennen?

De meeste stations beschikken over kluisjes en als deze er niet zijn is er een beveiligde en bemande ruimte waar je tegen betaling je bagage achter kan laten.

Wij zullen je na betaling een aantal handige vertalingen meesturen die je onder andere hiervoor kan gebruiken.

Ik zie mijn vraag er niet bij staan?

E-mail ons je vraag en wij zullen hem proberen te beantwoorden.